Succesvolle inzet van Gamification

09 jan Succesvolle inzet van Gamification

Uit onderzoek blijkt dat Gamification daadwerkelijk succesvol kan zijn en bijvoorbeeld bij kan dragen aan de engagement. Hiervoor is een goede game uiteraard erg belangrijk. Een goede game is niet alleen leuk om te spelen, maar ook duidelijk gerelateerd aan je merk of product. Hoe je gamification succesvol inzet, lees je in deze blog.

Houd het simpel
Een game moet makkelijk te spelen zijn en de inhoud moet men kunnen begrijpen. Wanneer een game te moeilijk is om te spelen haken de spelers namelijk snel af. Daarnaast haken spelers ook af als het moeilijk is de game of het verhaal te begrijpen. Een dergelijke game wordt vaak maar kort gespeeld; daar gaat je engagement.

Geef de game een duidelijk doel
Een game moet een duidelijk doel voor ogen hebben. Moet er bijvoorbeeld iemand worden bevrijd of moet er een tegenstander worden verslagen? Wanneer een game geen duidelijk en uitdagend doel heeft, haakt men snel af.

Houd het relevant
Ten slotte is het belangrijk dat de aangeboden game een duidelijk link heeft met een merk, product of dienst. Een game zonder deze duidelijke link zal namelijk geen enkel gewenst effect opleveren. Het vermelden van een logo is overigens niet genoeg. De game zelf moet ook relevant zijn, als vaatwasser fabrikant een shooter aanbieden heeft bijvoorbeeld weinig zin. Hoe een game wel relevant kan zijn laat het onderstaande voorbeeld van Nike zien.

Succesvol voorbeeld
NikeFuel Missions is een spel dat enige tijd geleden door Nike beschikbaar werd gesteld. Door zelf dagelijks te bewegen, werden gegevens verzameld en kon het spel worden gespeeld. Doordat dit spel in de winter beschikbaar werd, creëerde Nike met deze game de ideale mogelijkheid om haar nieuwe ‘seasonal’ producten aan de man te brengen. Het spel legde een duidelijke link met Nike: er konden Nike+ badges en vroege toegang tot Nike producten worden gewonnen. Doordat alle resultaten van de gehele community samen werden opgeteld, werd ook de Nike community tijdens de game actiever. NikeFuel Missions was dus een game met een duidelijk doel.

Geen reactie's

Geef een reactie