Succesvolle crowdfindings

07 jan Succesvolle crowdfindings

Crowdfunding bestaat al langer, maar onlangs kwam ook Kickstarter naar Nederland. Kickstarter biedt de mogelijkheid aan ondernemers om geld in te zamelen voor de ontwikkeling van een product of dienst. Crowdfunding lijkt door het afnemende enthousiaste van banken dan ook steeds populairder te worden.

Crowdfunding is dus met name interessant omdat er geen lening bij een bank wordt afgesloten. Maar er wordt ook geen lening afgesloten met consumenten. Wat consumenten vaak wel terug krijgen voor een investering, is bijvoorbeeld het product. Wanneer zij niet geloven in dit product, zullen ze dan ook niet doneren. Crowdfunding kan dan ook als een soort marktonderzoek worden gezien. Daarnaast werkt crowdfunding ook als een marketinginstrument. Wanneer er voor een bijzonder product of dienst een groot bedrag wordt opgehaald, brengt dit namelijk vaak media aandacht met zich mee.

Een goed voorbeeld van een succesvolle crowdfunding actie is Pebble Smartwatch. Met een target van 100.000 dollar werd er meer dan 10 miljoen dollar opgehaald. In het onderstaande filmpje wordt het idee achter deze smartwatch uitgelegd.

Het onlangs door Facebook overgenomen Oculus Rift is een ander voorbeeld. De Oculus Rift is een virtual reality bril waardoor het gevoel ontstaat dat een speler zich daadwerkelijk in een digitale omgeving bevindt. Matthijs van Nieuwkerk ervaart in onderstaand filmpje een achtbaan met deze bril.

Tips Om crowdfunding succesvol te gebruiken bij het ontwikkelen van jouw product, moet je rekening houden met een aantal dingen. Drie belangrijke tips zijn;

  • Beloon de donateurs met iets dat waarde heeft, een mail is dus niet genoeg. Een goed idee is het gratis ontvangen van het product wanneer er een bepaald bedrag wordt gedoneerd.
  • Crowdfunding is niet het begin maar een vervolg. Dit betekent dat je niet kunt beginnen met crowdfunden als het idee nog in je hoofd zit. Zorg ervoor dat er bijvoorbeeld al een prototype is. Met een video kun je het prototype vervolgens laten zien, waardoor jouw idee tastbaarder wordt.
  • Kies een zo laag mogelijk bedrag. Wanneer er €20.000,- nodig is, vraag dan ook €20.000,-. Hoge bedragen zullen donateurs namelijk afschrikken omdat de kans dat het product daadwerkelijk gemaakt zal worden dan lager is.

Kortom, crowdfunding kan zeker kansen bieden voor nieuwe ideeën. Zorg er echter wel voor dat je een goed idee hebt dat al ver is uitgewerkt. Een idee dat niet serieus wordt uitgevoerd zal uiteraard door alle mogelijke donateurs worden genegeerd.

Geen reactie's

Geef een reactie