Het effect van handgemaakt

16 jan Het effect van handgemaakt

Door innovaties zijn er steeds minder mensenhanden nodig om producten te maken. Van auto’s tot iPhone hoesjes, vrijwel alles wordt tegenwoordig met behulp van machines in grote productiehallen gemaakt. Toch zijn er nog altijd producten welke met de hand worden gemaakt. De vraag welke hierbij kan worden gesteld is of dit vanuit het marketing oogpunt gezien daadwerkelijk een voordeel oplevert.

Enkele jaren geleden was ik op zoek naar een sleeve voor mijn telefoon. Na vele standaardhoesjes te hebben gevonden, kwam ik uit bij de site van Joli. Zij zetten zichzelf in de markt als een onafhankelijke design studio, gevestigd in Amsterdam. Bovendien worden al hun producten gemaakt van premium Italiaans leer en het beste Nederlandse wolvilt.

Na wat contact met Joli, ben ik uiteindelijk overgegaan tot aankoop. Waarschijnlijk ging ik voor de kwaliteit en de mogelijkheid om zelf kleuren en materialen te kiezen. Uit recent onderzoek blijkt echter dat ook het feit dat het hoesje handgemaakt is mij over de streep heeft kunnen trekken. Fuchs, Schreier & Osselaer concluderen namelijk middels een viertal recente onderzoeken dat het feit dat een product handgemaakt is, een positief invloed heeft op de aantrekkelijkheid van een product.

Het positieve effect zou vooral ontstaan doordat consumenten vinden dat een handgemaakt product ‘liefde’ bevat. Dit is mogelijk ook de reden dat uit het onderzoek blijkt dat consumenten eerder geneigd zijn een handgemaakt product cadeau te doen aan hun geliefden, dan wanneer het cadeau machinaal is geproduceerd.

Er kan dus worden geconcludeerd dat handgemaakte producten wel degelijk een voordeel hebben ten opzichte van machinaal geproduceerde producten. Mocht jij (met jouw organisatie) met de hand producten maken, dan is het ook zeker verstandig dit naar de buitenwereld te communiceren.

Begin mei zal ik mijn master afronden. Op dit moment heb ik nog geen leuke functie gevonden. Denk jij deze voor mij te hebben? Neem dan even contact met mij op.

Geen reactie's

Geef een reactie