Een baan of stage vinden met behulp van een blog

08 jan Een baan of stage vinden met behulp van een blog

In 2012 had 1 op de 6 werkenden in de UK hun functie destijds gevonden met behulp van social media. Het gebruik van social media groeit nog steeds waardoor deze cijfers waarschijnlijk alleen nog maar zijn toegenomen. Wanneer je social media wilt inzetten om (in de toekomst) een baan of stage te vinden, moet je uiteraard kiezen voor het medium waar jij je in kunt vinden. Voor mij is dit deze blog.

Mijn blog en het resultaat
Zelf ben ik begonnen met deze blog als opdracht voor de minor Online Marketing. Tijdens deze minor moest ik ook op zoek gaan naar een afstudeerplek voor mijn opleiding Commerciële Economie. Al vrij snel viel mij op dat er enthousiast wordt gereageerd op het verwijzen naar een blog in de sollicitatiemail. De meeste ‘concurrenten’ die ik op dat moment had, konden namelijk niet met iets vergelijkbaars komen. Dit viel ook op in de bezoekers op de blog. Op de dag dat ik een sollicitatie verstuurde en de dagen die daarop volgden werd mijn blog namelijk vaker bezocht. Dit is dan ook één van de redenen dat ik nog steeds blog.

De voor- en nadelen
De voordelen van een blog zijn duidelijk. Bloggen is een manier om te laten zien dat je over kennis beschikt, schriftelijk goed kunt communiceren en op de hoogte blijft van ontwikkelingen. Daarnaast kun je met een blog echt iets laten zien. Je kunt natuurlijk zeggen dat je regelmatig al het marketing nieuws leest, maar als je dit door een blog kunt laten zien is het van veel grotere waarde.

Een nadeel is dat het bijhouden van een blog veel tijd kost. Ik vind het niet erg om te bloggen, zelfs leuk. Maar dit betekent niet dat ik de dag voordat ik ging solliciteren begon met bloggen. Je moet echt iets kunnen laten zien en dat kost tijd. Daarnaast is bloggen ook iets wat je bij moet houden. Motivatie is dus verplicht, iets dat je alleen hebt als je blogt over een onderwerp dat je echt leuk vind.

De combinatie
Een blog is op zichzelf dus niet per definitie een heel goed middel. Wel wordt het zeer waardevol wanneer je het gebruikt bij de andere manieren van solliciteren. Als je een blog hebt moet je hem dus toevoegen aan je LinkedIn profiel, noemen in je Twitter biografie en er naar verwijzen in je CV.

Als je twijfelt of het voor jou wat toevoegt, kan ik maar één ding adviseren: begin vandaag. Als jij namelijk gemotiveerd bent om te bloggen en op tijd begint kan het zeker van toegevoegde waarde zijn.

Geen reactie's

Geef een reactie