De relevantie van data analyse

02 jun De relevantie van data analyse

De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met het analyseren van data en het afronden van mijn thesis. Het is dan ook alweer enige tijd geleden dat ik mijn laatste blog schreef.

Het analyseren van data voor mijn onderzoek voor Jan Linders heeft mij geïnspireerd deze blog te schrijven. Naar mijn mening wordt data analyse namelijk steeds belangrijker voor marketeers. Doordat er steeds meer consumentenproducten zijn welke data genereren, wordt er immers steeds meer mogelijk. Wanneer jij gebruik maakt van deze data en jouw concurrent dit niet doet, kun je hier natuurlijk voordeel uit halen. Enkele voorbeelden van analysemethodes welke ik heb gebruikt zal ik in deze blog behandelen.

Latente klasse analyse

Deze methode, welke ik voor mijn onderzoek voor Jan Linders heb gebruikt, heb ik uitgevoerd in het programma Latent Gold. Latent Gold biedt de mogelijkheid om inzicht te verschaffen in de voorkeuren van consumenten ten aanzien van (de kenmerken van) een product. Vervolgens dienen hier (demografische) kenmerken van de respondenten aan te worden gekoppeld zodat segmenten kunnen worden gecreëerd.

Social Media

Uiteraard is het ook mogelijk social media data te analyseren. Dit kan op verschillende wijze. Het is echter van belang om eerst goede data te verzamelen. Dit heb ik geleerd middels de cursus social media research. Middels een zelf geschreven programma heb ik destijds Twitter data verzameld over een voetbalwedstrijd van PSV. Door deze data te analyseren met SPSS heb ik inzicht verkregen in de ‘stemming’ van de tweets. Daarnaast kon ik advies uitbrengen aan sponsoren op welk moment zij het beste op Twitter over de wedstrijd konden communiceren.

Google Analytics

Een andere vorm van data analyse welke op de universiteit niet is behandeld, betreft Google Analytics. Door mijn eigen maar ook andere websites te analyseren middels Google Analytics heb ik inzicht gekregen in de soort bezoekers en welke blogs het meest worden gelezen. Door hier vervolgens op in te spelen hoop ik uiteraard nog betere blogs te kunnen schrijven.

De toekomst

Ik verwacht dat de relevantie van data analyse in de toekomst alleen maar zal toenemen. Door de IoT (Internet of Things) zal er meer data beschikbaar komen. Dit zal er mogelijk zelfs tot leiden dat marketingafdelingen de nieuwe IT afdelingen worden binnen organisaties. Ik ben benieuwd!

Zoals ik al schreef ben ik recent afgestudeerd. Derhalve ben ik nu op zoek naar een startersfuncties. Heeft u een mooie marketingfunctie? Laat het dan gerust even weten.

Geen reactie's

Geef een reactie