Data-driven marketing

15 jun Data-driven marketing

Data en marketing, deze combinatie lijkt steeds vaker onvermijdelijk. Het combineren van consumentendata en marketingactiviteiten zorgt ervoor dat er beter op de behoefte van de klant kan worden ingespeeld. Doordat huishoudelijke apparaten in de toekomst vaker connected zullen zijn, zal dit naar mijn verwachting alleen nog maar toenemen. Bovenstaande video geeft een korte introductie over data-driven marketing. In deze blog zal ik een tweetal voorbeelden geven.

De koelkast
Samsung en LG hebben enige tijd geleden nieuwe koelkasten gepresenteerd. Deze koelkasten kunnen worden gekoppeld aan een smartphone. Op dit moment zijn de mogelijkheden van deze verbinding nog beperkt, maar in de toekomst zal deze koelkast kunnen herkennen wanneer jouw melk bijna op is. Wanneer deze data organisaties zoals Albert Heijn of Jumbo zou bereiken, zouden zij hier op vele manieren gebruik van kunnen maken. Zij kunnen jou namelijk een aanbieding doen voor een pak melk, maar kunnen daarnaast ook beter inkopen.

De auto
Het is nog vrij nieuw, maar je ziet het steeds vaker; connected auto’s. Je bent hierdoor bijvoorbeeld in staat om de verwarming van de auto op afstand aan te zetten. Daarnaast zitten de nieuwste auto’s vol met sensoren en kan vaak zelfs de bandenspanning op het dashboard worden aangegeven. Het is naar mijn mening slechts een kwestie van tijd totdat Shell een kortingscoupon stuurt naar mijn smartphone wanneer mijn tank bijna leeg is. Een ander mooie aanvulling vanuit marketingoogpunt zou het aanbieden van nieuwe banden zijn wanneer een sensor in de auto opmerkt dat de huidige bijna zijn versleten.

Vraag en aanbod
De vraag is echter of consumenten op dergelijke aanbiedingen zitten te wachten. Dergelijke meldingen zullen immers al snel als spam worden gezien wanneer deze in grote aantallen worden ontvangen. De vraag naar deze vorm van marketing zal dus afhankelijk zijn van de kwaliteit van het aanbod.

Ik ben recent afgestudeerd. Derhalve ben ik nu op zoek naar een startersfunctie. Heeft u een mooie marketingfunctie? Laat het dan gerust even weten.

Geen reactie's

Geef een reactie